Partnerzy serwisu:
Mobilność

Rekordowy rok ZDM: 46 km jezdni i ofensywa rowerowa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Rekordowy rok ZDM: 46 km jezdni i ofensywa rowerowa
fot. UM Warszawa
46 km wyremontowanych jezdni, blisko 80 frezowań za ponad 160 mln zł, 45 km nowych tras rowerowych do łącznej sieci 863 km, 4,62 mln wypożyczeń Veturilo i kontrakt na ponad 300 mln zł na rozwój systemu zarządzania ruchem – tak ZDM zamyka 2025 rok. Do tego dochodzą setki nowych drzew w Nowym Centrum Warszawy, ponad 2200 nowych parkomatów i dziesiątki inwestycji dla bezpieczeństwa pieszych oraz kierowców.

Zarząd Dróg Miejskich podsumowuje 2025 rok jako czas rekordowych remontów, przyspieszenia inwestycji rowerowych i dużych zmian w organizacji ruchu – od frezowań i uspokajania ruchu po rozwój Veturilo, nowe nasadzenia drzew i przygotowanie nowej odsłony Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. W efekcie wyremontowano więcej ulic, niż pierwotnie planowano, a miasto zbliżyło się do symbolicznego progu 1000 km infrastruktury rowerowej.

Rekordowe frezowania i powrót do optymalnego rytmu remontów

ZDM wskazuje, że 2025 r. był rekordowy pod względem skali remontów nawierzchni. Od początku roku przeprowadzono blisko 80 frezowań jezdni, o łącznej wartości ponad 160 mln zł.

W poprzednich latach (2021-2024) udawało się odnawiać średnio ok. 20 km jezdni rocznie. W 2025 r. celem było co najmniej 40 km, co odpowiada ok. 5% sieci dróg pozostających w zarządzie ZDM – poziomowi uznawanemu za optymalny rytm corocznych remontów. Ostatecznie udało się przekroczyć ten plan: sezon frezowań ZDM zamyka liczbą 46 km jezdni, czyli grubo ponad 6% warszawskiej sieci.

Tak duża skala robót była możliwa dzięki temu, że środki na remonty zabezpieczono już w pierwszej wersji budżetu miasta, a nie dopiero w kolejnych poprawkach. ZDM zwraca uwagę, że – podobnie jak Tramwaje Warszawskie – w dużej mierze opiera się na podmiotach zewnętrznych. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg nie byłby w stanie samodzielnie przeprowadzić kilkudziesięciu projektów w jednym sezonie, stąd konieczne było szerokie wsparcie firm zewnętrznych.

Wyzwaniem pozostaje organizacja prac w weekendy. ZDM przypomina, że pracownicy zakładu remontów, zatrudnieni na umowę o pracę, mogą pracować tylko w trzech weekendach w miesiącu, a z analizy przepisów wynika, że w przyszłości limit ten może spaść do dwóch weekendów. Oznacza to, że część frezowań musi być prowadzona w tygodniu, a utrzymywanie „trzykrotnie większej” załogi tylko po to, by zmieścić wszystkie prace w weekendy, byłoby ekonomicznie nieuzasadnione.

ZDM przypomina też, że dopiero teraz miasto wychodzi z okresu intensywnej wymiany opraw oświetleniowych. W ciągu kilku ostatnich lat wyłożono na ten cel ok. 70 mln zł, a w 2025 r. zakończono ostatnie kontrakty zawarte w poprzednich latach. Uwolnienie części środków i mocy organizacyjnych pozwoliło zwiększyć skalę typowych remontów drogowych.



#PrzedeWszystkimBezpieczeństwo – uspokajanie ruchu i program BRD

Duża część 2025 r. upłynęła pod hasłem #PrzedeWszystkimBezpieczeństwo. ZDM podkreśla, że liczne remonty jezdni łączono z poprawą bezpieczeństwa pieszych i kierowców – poprzez budowę azyli, skracanie przejść dla pieszych, wyniesione skrzyżowania czy strefy uspokojonego ruchu. Takie rozwiązania wprowadzono m.in. na ulicach Spisaka, Pawińskiego, Gierdziejewskiego, Kościuszkowców, Bolimowskiej, Strażackiej, Złotej Jesieni oraz na ul. Jana Pawła II w Wesołej.

Na wielu ulicach pojawiły się nowe progi zwalniające – m.in. na Kościuszkowców, Kajki, Vogla, Ludnej, Piwoniowej, ponownie na Jana Pawła II w Wesołej oraz na jezdni serwisowej Powstańców Śląskich. Doraźne progi zamontowano także na skrzyżowaniach Popiełuszki/Czaki oraz al. Niepodległości/Lenartowicza; pierwsze z tych działań zostało zrealizowane jako inwestycja Urzędu Dzielnicy Wawer w porozumieniu z ZDM.

Kolejnym narzędziem uspokajania ruchu było tzw. esowanie toru jazdy – wprowadzone m.in. na Piwoniowej, Wałuszewskiej, Ołówkowej i Szamocinie. Równolegle przebudowywano skrzyżowania na ronda: powstały one m.in. na skrzyżowaniach Chodecka z Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego z Zielone Zacisze, Powązkowska z Obrońców Tobruku, Bohaterów z Czołowa i Messal, Augustówka z Zawodzie, Jana Pawła II w Wesołej oraz na węźle Przewodowa-Strzygłowska-Mrągowska.

Bezpieczeństwo poprawiają także nowe sygnalizacje świetlne, które uruchomiono m.in. na skrzyżowaniach Powstańców Śląskich z Sternicza, al. Krakowska z Bakalarska, Słomińskiego z Szymanowska, Wólczyńska z Nocznickiego, Przyczółkowa z Pałacowa oraz Woronicza z Spartańska.

ZDM zaznacza, że działania te wpisują się w miejski program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Według danych zarządcy dróg, blisko połowa przewidzianych lokalizacji w tym programie jest już zrealizowana, a aż 127 kolejnych inwestycji jest obecnie przygotowywanych – głównie dzięki zabezpieczonym środkom miejskim.





Rowerowa Warszawa coraz bliżej tysiąca kilometrów

ZDM podkreśla, że infrastruktura rowerowa jest „bardzo bliska” agendy zarządcy. Na koniec 2025 r. Warszawa dysponuje łącznie 863 km tras rowerowych.

Od początku roku powstało 45 km nowych odcinków – m.in. na ulicach Jana Kazimierza, Andersa i Bonifraterskiej (gdzie trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe), Postępu, Chełmżyńskiej (we współpracy z SZRM), Strażackiej, Wołoskiej, Sanguszki, w rejonie Doliny Służewieckiej i al. Wilanowskiej, na al. Wedla (we współpracy z urzędem dzielnicy), przy skrzyżowaniu Obrońców Tobruku z Powązkowska oraz Przyczółkowa z Pałacowa. Rozwijany jest również kontraruch rowerowy w wielu dzielnicach, w tym na obszarze Strefy Płatnego Parkowania na Mokotowie.

Kolejne 17 km tras rowerowych jest w budowie. Chodzi m.in. o przebudowę ul. Okrzei, dwa odcinki Marszałkowskiej, odcinki wzdłuż al. „Solidarności”, Leszna, Przyczółka Grochowskiego, węzła Wolska-Młynarska, a także ulic Grzybowskiej (we współpracy z SZRM), Wrocławskiej-Powstańców Śląskich, Grenadierów oraz nowe odcinki kontraruchu rowerowego w różnych dzielnicach.

ZDM przypomina również o remontach istniejącej infrastruktury. Od początku roku odnowiono 7 km tras rowerowych, m.in. na ul. Broniewskiego, Ciszewskiego, Światowida, Anielewicza, Wóycickiego, Płowieckiej, Chodeckiej, w rejonie Parku Kozłowskiego i Doliny Służewieckiej oraz na placu Bankowym. Dodatkowe 15 km tras jest w trakcie remontu lub przebudowy – chodzi m.in. o odcinki ul. Sobieskiego, Starzyńskiego, Trasy Siekierkowskiej, Świętojerskiej, Fieldorfa, Nowaka-Jeziorańskiego oraz Bitwy Warszawskiej 1920 r. (w koordynacji z Tramwajami Warszawskimi).



ZDM podsumowało także sezon miejskiego roweru Veturilo. W 2025 r. system zanotował 4,62 mln wypożyczeń, a do dyspozycji użytkowników było 3460 rowerów rozlokowanych w 344 stacjach.

Jak podkreśla przedstawiciel ZDM, Veturilo jest cały czas bardzo chętnie wykorzystywane przez mieszkańców jako środek podróży – zwłaszcza w codziennych dojazdach i w połączeniu z transportem zbiorowym.



Nowe Centrum Warszawy i miejska zieleń

Rok 2025 to również kolejny etap przekształceń w tzw. Nowym Centrum Warszawy. ZDM przypomina, że Park Centralny „z miejsca stał się jedną z ikon nowej Warszawy”, a zarządca koncentruje się obecnie na dokończeniu zmian w otoczeniu placu Bankowego oraz wzdłuż Marszałkowskiej.






Na placu Bankowym zakończono prace budowlane i remont chodników, a po zachodniej stronie posadzono już drzewa. Po wschodniej stronie gotowe są rozpłytowania, które „czekają na zieleń” – pierwsze cztery drzewa posadzono 9 grudnia.





ZDM informuje, że wzdłuż torowiska tramwajowego na Marszałkowskiej prowadzone są intensywne nasadzenia – tempo wynosi 20-30 drzew dziennie. Prace są ściśle koordynowane z Tramwajami Warszawskimi, a sadzenie odbywa się w nocy, przy wyłączonej trakcji, aby ograniczyć utrudnienia w ruchu. Pierwsze osiem drzew posadzono tam również 9 grudnia.



ZDM podkreśla, że dobierane są możliwie największe egzemplarze drzew, aby efekt był widoczny „od razu po posadzeniu” i by po kilku latach można było odnieść wrażenie, że rosły tam od zawsze – podobnie jak w przypadku placu Pięciu Rogów.

Lista lokalizacji nowych nasadzeń jest dłuższa. ZDM wymienia m.in.:
  • „zieloną ścianę” przy buspasie na św. Wincentego,
  • plac Trzech Krzyży (na parkingu MRiT),
  • ul. Ordona (na odcinku przebudowanym w 2024 r.),
  • Mazowiecką (między miejscami parkingowymi),
  • ul. Zgoda (ostatnie drzewa w ramach przebudowy),
  • pierwsze partie drzew na ul. Jasnej i Sienkiewicza.

Trwają też duże przebudowy ulic: ZDM prowadzi m.in. prace na wschodniej stronie Marszałkowskiej (od Królewskiej do Złotej) oraz na ul. Okrzei (od Panieńskiej do Jagiellońskiej). W rejonie Złotej i Zgody – gdzie generalnym wykonawcą jest Skanska – zaawansowanie kontraktu sięga ok. 70%. ZDM przypomina również, że przebudowy Nowych Ulic Starej Pragi oraz Karowej będą realizowane zgodnie z wynikami rozstrzygniętych konkursów architektonicznych; zawarto już umowę z projektantem na dalszy etap zmian na Pradze.


Zintegrowany System Zarządzania Ruchem i strefa płatnego parkowania

W 2025 r. ZDM zabezpieczył także kluczowy kontrakt na funkcjonowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem (ZSZR) na lata 2026-2031, o wartości ponad 300 mln zł. Zarządca dróg podkreśla, że dzięki zaangażowaniu prezydenta i radnych udało się wyjść poza logikę „samego utrzymania” systemu i zaplanować jego modernizację oraz rozbudowę.

Umowa opiera się na pięciu filarach:
  • Konserwacja – utrzymanie 480 skrzyżowań na głównych korytarzach wjazdowych do miasta, tunelu Wisłostrady, ronda Zesłańców Syberyjskich, 127 punktów automatycznego pomiaru ruchu oraz tablic o zmiennej treści.
  • Modernizacja – wymiana wyposażenia na 50 najstarszych skrzyżowaniach w systemie, obejmująca m.in. 300 słupów, 30 km kabli i 720 automatycznych detektorów.
  • Rozbudowa – włączenie kolejnych 100 skrzyżowań do systemu oraz budowa 26 nowych punktów automatycznego pomiaru ruchu.
  • Zarządzanie – utworzenie nowoczesnego Centrum Sterowania Ruchem przy placu Starynkiewicza z całodobową obsadą operatorów, większym priorytetem dla komunikacji miejskiej oraz dynamiczną obsługą otoczenia Stadionu Narodowego podczas imprez masowych.
  • Integracja – przygotowanie systemu do współpracy z innymi rozwiązaniami, m.in. systemami pomiaru ruchu, jakości powietrza i nadzoru.

ZDM zwraca uwagę, że sygnalizacja i zarządzanie ruchem to bardzo wąska specjalizacja, w której w skali kraju brakuje ekspertów. Dlatego centrum sterowania ruchem ma być obsługiwane przez wyspecjalizowanego operatora zewnętrznego, podczas gdy Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym koncentruje się na bieżących remontach i konserwacji.

W tle tych prac toczyło się rozszerzanie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) oraz wymiana urządzeń parkingowych. ZDM informuje, że w 2025 r. przeprowadzono duży projekt wymiany ponad 2200 parkomatów na nowe, „najnowocześniejsze na świecie” urządzenia, podobne do tych używanych m.in. w Madrycie, Barcelonie czy Nowym Jorku. Zakończono też proces rozszerzenia SPPN na Mokotowie, a równolegle ruszyły konsultacje dotyczące kolejnego obszaru tej dzielnicy oraz części Włoch.



ZDM podsumowuje, że 2025 r. był dla warszawskich dróg czasem „rekordów” – zarówno jeśli chodzi o skalę frezowań i remontów, jak i o zakres działań na rzecz bezpieczeństwa, rozwoju transportu rowerowego, zieleni ulicznej i nowoczesnego zarządzania ruchem. Ambicją zarządcy jest utrzymanie podobnego tempa w kolejnych latach, tak aby mieszkańcy odczuwali coraz większy komfort korzystania z infrastruktury, a miasto mogło planować odnowę sieci drogowej w stabilnym, wieloletnim rytmie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Zazielenianie pl. Bankowego trwa - połowa za nami

Przestrzeń

Warszawa: Zazielenianie pl. Bankowego trwa - połowa za nami

inf. pras. ZDM Warszawa / opr. PP 08 lipca 2025

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Zobacz również:

Warszawa: Zazielenianie pl. Bankowego trwa - połowa za nami

Przestrzeń

Warszawa: Zazielenianie pl. Bankowego trwa - połowa za nami

inf. pras. ZDM Warszawa / opr. PP 08 lipca 2025

Warszawa: ZDM wydzieli torowisko na Stawkach. Bezpieczniej przy przystankach

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

Przestrzeń

Warszawa. Nowa Krucza nie tak szybko

inf. pras. oprac. jr 12 sierpnia 2022

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

Komunikacja

Warszawa: Zniknie teleport rowerowy w ul. Starzyńskiego

inf. pras oprac. JM 12 sierpnia 2022

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Przestrzeń

Warszawa. Pierwsze drzewa na Placu pięciu rogów

Łukasz Malinowski 15 grudnia 2021

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij